Green Agenda _ Περιβάλλον, Οικολογία, Μεσόγειος, Ενέργεια.htmlΥΠΟ ΧΡΕΟΚΟΠΙΑ ΤΟ ΙΓΜΕ ΛΟΓΩ… ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΩΝ!
του Θοδωρή Καραουλάνη
Δυστυχώς, είναι από τις φορές που μια ειδησεογραφική σελίδα και ένας δημοσιογράφος λυπούνται που είχαν δίκιο… Όπως είχαμε χρέος,
, κρίσιμος για την εθνική οικονομία και την αειφόρο ανάπτυξη, το Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΙΓΜΕ). Όπως αποκαλύψαμε πριν από ένα μήνα ακριβώς, το ΙΓΜΕ βρίσκεται στα πρόθυρα διάλυσης, σε καθεστώς οικονομικής ασφυξίας (σχεδόν χρεοκοπίας) και χωρίς Διοίκηση.Δυστυχώς η επιβεβαίωση ήρθε με τον πιο θεσμικό τρόπο, με κατάθεση σχετικής ερώτησης από ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ προς την Κυβέρνηση στη Βουλή.
Οι βουλευτές του Ποταμιού, Σπύρος Δανέλλης (Ηρακλείου), Γιώργος Αμυράς (Β' Αθήνας) και Γιώργος Μαυρωτάς (Αττικής), με ερώτησή τους για την λειτουργία του Ινστιτούτου Γεωλογικών & Μεταλλευτικών Ερευνών (ΙΓΜΕ) καταλογίζουν τόσο στις προηγούμενες κυβερνήσεις όσο και στη νυν κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ εσφαλμένες ενέργειες, ελλειμματική διαχείριση και σημαντικές παραλείψεις πολλών ετών.
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους του ΙΓΜΕ, το Ινστιτούτο βρίσκεται χωρίς Διοίκηση για περισσότερο από έναν μήνα, όπως απoκάλυψε η Greenagenda, γεγονός πρωτοφανές για δημόσιο φορέα. Επίσης πρωτοφανές για δημόσιο φορέα είναι το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι παραμένουν απλήρωτοι, καθώς δεν καταβλήθηκε η μισθοδοσία, λόγω των κατασχέσεων των συνταξιούχων του οργανισμού στους τραπεζικούς λογαριασμούς του Ινστιτούτου. Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, ήδη όλα τα έργα του ΙΓΜΕ έχουν σταματήσει, οι τραπεζικοί λογαριασμοί είναι δεσμευμένοι λόγω κατασχέσεων για την πληρωμή των τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων που παρουσιάσαμε και το αρμόδιο ΥΠΕΝ «αδρανεί, οδηγώντας στην απαξίωση έναν πολλαπλά χρήσιμο φορέα όπως είναι το Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών και αφήνοντας τους εργαζόμενους χωρίς μισθό».
Η Greenagenda όμως συνεχίζει το ρεπορτάζ…
Κύκλοι του Υπουργείου Περιβάλλοντος σημειώνουν ότι η κυβέρνηση δρομολογεί άμεσα λύση για το ΙΓΜΕ. Παρότι το θέμα είναι σύνθετο και παρά την πίεσή μας, το Υπουργείο δεν δίνει συγκεκριμένες κατευθύνσεις για την όποια παρέμβαση ετοιμάζει, αναφέροντας ότι «η λύση δεν είναι ανακοινώσιμη». Παρ' όλα αυτά, συνεργάτες του Υπουργού Γιώργου Σταθάκη ανέφεραν - δεσμεύτηκαν απέναντι στους εργαζόμενους του ΙΓΜΕ ότι για την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, α) χρειάζεται το ΙΓΜΕ, λειτουργικό και παραγωγικό, και β) θεωρεί υποχρέωση της Πολιτείας να ανταποκρίνεται στα δικαιώματα των εργαζόμενων και συνταξιούχων του ΙΓΜΕ.
Η Greenagenda καταγράφει τις δεσμεύσεις αυτές του ΥΠΕΝ αλλά και τις πληροφορίες που δείχνουν ότι αυτά δεν είναι και τόσο εύκολα υλοποιήσιμα. Και αυτό γιατί το κόστος αποζημίωσης των συνταξιούχων και των εργαζομένων του ΙΓΜΕ από το ασφαλιστήριο συμβόλαιο (ένα είδος επιπλέον εφάπαξ…) που κερδίζουν δικαστικά ανέρχεται σε ένα δυσθεώρητο ύψος.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που έχουμε στη διάθεσή μας, η μέση αποζημίωση ανά συνταξιούχο – εργαζόμενο ανέρχεται στο ποσό των 120.000 ευρώ. Η υπόθεση αφορά περίπου 500 εργαζόμενους και συνταξιούχους του ΥΠΕΝ. Το συνολικό κόστος λοιπόν υπερβαίνει μάλλον τα 60 εκατομμύρια ευρώ! Τα χρήματα αυτά στο ΙΓΜΕ ούτε υπάρχουν ούτε μπορούν να βρεθούν! Για αυτόν τον λόγο, μόλις ξεκίνησαν οι σχετικές κατασχέσεις η διοίκηση του ΙΓΜΕ παραιτήθηκε. Σύμφωνα με πληροφορίες μας, τις οποίες δεν επιβεβαιώνει ούτε το Υπουργείο ούτε οι εργαζόμενοι, κατατέθηκε πρόταση για συμβιβασμό μεταξύ εργαζομένων-συνταξιούχων του ΙΓΜΕ και του Υπουργείου που ανέρχεται στα 50 εκατομμύρια ευρώ! Και αυτό το ποσό όμως είναι τεράστιο για τον οργανισμό. Και δεν εξετάζουμε τα θέματα νομιμότητας μιας τέτοιας δαπάνης, που είναι και ο λόγος που το δημιουργήθηκε το πρόβλημα και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δεν δέχεται να επιχορηγήσει το ΙΓΜΕ με έκτακτα ποσά.
Ως μία κατάλληλη λύση που φαίνεται στον ορίζοντα, λένε στην Greenagenda κύκλοι της κυβέρνησης, είναι οι καταδικαστικές αποφάσεις να μεταφερθούν ως υποχρεώσεις στο Υπουργείο (Περιβάλλοντος ή Οικονομικών - με οριακής νομιμότητας ρύθμιση…) και αυτό να τις καλύψει από το έκτακτο αποθεματικό που θα έχει στη διάθεσή του χρόνου εφόσον ικανοποιηθούν οι στόχοι του τρέχοντος μνημονίου (
), Μια τέτοια λύση, παρά τα νομικά προβλήματα που έχει, αν περάσει με νομοθετική ρύθμιση ίσως δίνει ένα πλαίσιο λύσης αλλά αφενός έχει μεγάλο βάθος χρόνου (και οι τραπεζικοί λογαριασμοί είναι ήδη δεσμευμένοι…) και αφετέρου δεν λύνει τα τρέχοντα προβλήματα λειτουργικής χρηματοδότησης του ΙΓΜΕ που έχει χάσει πλέον και τα αποθεματικά του… Στο ΥΠΕΝ πάντως, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, εξετάζεται και η λύση της νομοθετικής ρύθμισης για εξαίρεση του ΙΓΜΕ από τα capital controls και τις δεσμεύσεις λογαριασμών για τα έργα ΕΣΠΑ, στα πρότυπα αντίστοιχων ρυθμίσεων που έχουν περάσει πρόσφατα από τη Βουλή για τους ΟΤΑ.
Όσον αφορά την ερώτηση του Κινήματος ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ στη Βουλή, σύμφωνα με τους ερωτώντες βουλευτές, το Ινστιτούτο βρίσκεται σε μία πολύ κρίσιμη καμπή στην εξηκονταετή και πλέον ιστορία του και παρά το αποδεδειγμένα πλούσιο έργο του, οι τελευταίες εξελίξεις δείχνουν πως, δυστυχώς, διαμορφώνεται ένα επικίνδυνο καθεστώς απραξίας και απαξίωσής του, με την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) να παραμένει αδρανής και απλός παρατηρητής των διοικητικών και οικονομικών του προβλημάτων. Οι βουλευτές δίνουν έμφαση στο γεγονός ότι ήδη συμπληρώνεται ένας μήνας που το ΙΓΜΕ δεν έχει Διοίκηση – επιβεβαιώνοντας στην πράξη το δημοσίευμα της Greenagenda - ενώ τα προβλήματα τα οποία έχουν συσσωρευτεί, με κορωνίδα την οικονομική ασφυξία του οργανισμού μετά τη δέσμευση των τραπεζικών λογαριασμών του, βάσει προηγούμενης αμετάκλητης απόφασης Αρείου Πάγου - όπως αναλυτικά σημειώσαμε στο δημοσίευμά μας - τείνουν να οδηγήσουν το Ινστιτούτο σε πλήρη απαξίωση. Συνέπεια των παραπάνω, σημειώνεται στην ερώτηση, είναι οι εργαζόμενοι του ΙΓΜΕ να παραμένουν απλήρωτοι, όλα τα προς υλοποίηση ελληνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα να έχουν σταματήσει, ενώ δεν είναι ήσσονος σημασίας ο κίνδυνος καθυστέρησης στην έγκριση και την έναρξη των έργων στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, συνολικού προϋπολογισμού 15.000.000€, που δυνητικά θα μπορούσαν να δώσουν μια ανάσα στο Ινστιτούτο.
Δείτε αναλυτικά την ερώτηση των βουλευτών και τι ζητούν από την κυβέρνηση στην ιστοσελίδα του κόμματος:
CAPITAL.GR
ΙΓΜΕ: Οι κατασχέσεις, το ασφαλιστήριο συμβόλαιο και τα δικαστικά έξοδα €1,5 εκατ.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Μέσα σε περίπου 11 μήνες, από τον Ιούνιο του 2016 έως σήμερα, το Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΙΓΜΕ) δαπάνησε, μόνον, για δικαστικά έξοδα περίπου 1,5 εκατ. ευρώ, όπως αποκαλύπτει η έρευνα που πραγματοποίησε το Capital.gr.
Οι συγκεκριμένες δαπάνες αφορούν, κυρίως, τη δικαστική διαμάχη μεταξύ (πρώην και νυν) εργαζομένων του φορέα με το ΙΓΜΕ για το ομαδικό συμβόλαιο υγείας- εν είδει ιδιωτικού "εφάπαξ”- που το ΙΓΜΕ πραγματοποίησε με την Εθνική Ασφαλιστική πριν από περίπου 28 χρόνια.
Και αποτελούν την αιτία για την οποία το-χωρίς διοίκηση εδώ και ένα μήνα- ΙΓΜΕ βρίσκεται στο χείλος της χρεοκοπίας, με τις κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών, λόγω τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων, να αποτελούν ρουτίνα.
Το ασφαλιστήριο συμβόλαιο
Το 1989, η τότε διοίκηση του ΙΓΜΕ δημιούργησε ένα ασφαλιστικό συμβόλαιο με την Εθνική Ασφαλιστική, όπου είχε προβλεφθεί να συμμετέχει το ΙΓΜΕ με 50% και το υπόλοιπο 50% να καλύπτουν οι εργαζόμενοι με παρακράτηση του αντίστοιχου ποσού από τον μισθό τους.
Το 1989, η τότε διοίκηση του ΙΓΜΕ δημιούργησε ένα ασφαλιστικό συμβόλαιο με την Εθνική Ασφαλιστική, όπου είχε προβλεφθεί να συμμετέχει το ΙΓΜΕ με 50% και το υπόλοιπο 50% να καλύπτουν οι εργαζόμενοι με παρακράτηση του αντίστοιχου ποσού από τον μισθό τους.
Το 1990- όπως επισημαίνει ο Άρειος Πάγος στην απόφαση 74/2016 (ύστερα από προσφυγή μεταλλειολόγου μηχανικού) - τροποποιήθηκε ο όρος της ειδικής ΣΣΕ όσον αφορά στο ποσοστό συμμετοχής των εργαζομένων στα ασφάλιστρα. Προβλέφθηκε, δηλαδή, ότι από 1/4/1990 οι εργαζόμενοι θα συμμετέχουν με 25% και με 75% το ΙΓΜΕ.
Με την ειδική ΣΣΕ του έτους 1994 που συνάφθηκε μεταξύ του ΙΓΜΕ και του σωματείου εργαζομένων, αυξήθηκε, ξανά, το ποσοστό του εφάπαξ ποσού και καθορίστηκε ότι το ΙΓΜΕ θα συμμετείχε στα ασφάλιστρα κατά 100%. Για την τροποποίηση αυτή υπήρξε πρόσθετη πράξη που υπεγράφη με την Εθνική Ασφαλιστική.
Ωστόσο, όπως αναφέρει η σχετική δικαστική απόφαση, το ΙΓΜΕ ενώ παρακρατούσε από τις αποδοχές των εργαζομένων το μερίδιο ασφαλίστρων που τους αναλογούσε, δεν τηρούσε τις δικές του υποχρεώσεις.
Καθυστερούσε, δηλαδή, να αποδώσει τις αναπροσαρμογές των ασφαλίστρων λόγω αύξησης των αποδοχών και δεν εκπλήρωνε την πρόσθετη υποχρέωσή του να καλύψει το μερίδιο των ασφαλίστρων, ώστε να καταβάλλεται επί κανονικής αποχώρησης ποσό ίσο με το 100% του τελικού μισθού επί τα έτη της αναγνωριζόμενης προϋπηρεσίας.
Από το 2001 η ασφαλιστική εταιρεία, με έγγραφά της και αναλογιστικές μελέτες επεσήμαινε στο ΙΓΜΕ ότι είχε δημιουργηθεί έλλειμμα στο λογαριασμό της ομαδικής ασφάλισης. Στο πλαίσιο αυτό, καλούσε το ΙΓΜΕ να τηρήσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις, "πλην όμως το τελευταίο εξακολουθούσε να μην τις τηρεί, με αποτέλεσμα, κατά την αποχώρησή του ο ενάγων να μην λάβει από την ασφαλιστική εταιρεία το εφάπαξ ποσό που εδικαιούτο βάσει της σύμβασης ομαδικής ασφάλισης".
Κ. Παπαβασιλείου: Εγκληματική αδιαφορία της κυβέρνησης
Στα μέσα του 2013, όπως σημειώνει στο Capital.gr, ο καθηγητής Κώστας Παπαβασιλείου, που διετέλεσε Γεν. Διευθυντής του ΙΓΜΕ, τις περιόδους 1981-1989 και 2010-2013, ο πρόεδρος του (μετασχηματισθέντος) ΕΚΒΑΑ Β. Κωστόπουλος, ισχυριζόμενος ότι το συμβόλαιο είναι παράνομο και ότι ζημιώνει το ελληνικό Δημόσιο, υπέβαλε μηνυτήρια αναφορά εναντίον όλων των διοικήσεων του ΙΓΜΕ, από το 1990 και εντεύθεν.
Στα μέσα του 2013, όπως σημειώνει στο Capital.gr, ο καθηγητής Κώστας Παπαβασιλείου, που διετέλεσε Γεν. Διευθυντής του ΙΓΜΕ, τις περιόδους 1981-1989 και 2010-2013, ο πρόεδρος του (μετασχηματισθέντος) ΕΚΒΑΑ Β. Κωστόπουλος, ισχυριζόμενος ότι το συμβόλαιο είναι παράνομο και ότι ζημιώνει το ελληνικό Δημόσιο, υπέβαλε μηνυτήρια αναφορά εναντίον όλων των διοικήσεων του ΙΓΜΕ, από το 1990 και εντεύθεν.
Ωστόσο, ένα χρόνο μετά, το Συμβούλιο Εφετών μετά και από σχετική εισήγηση του Εισαγγελέα Εφετών με τελεσίδικο βούλευμα απέρριψε τη μηνυτήρια αναφορά του κ. Κωστόπουλου.
"Από το σημείο αυτό υπήρξε χρέος των κυβερνήσεων Ν.Δ.- ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να καλύψουν χρηματοδοτικά το ποσοστό του συμβολαίου που αντιστοιχεί στη συμμετοχή του ΙΓΜΕ. Και αυτό δεδομένου ότι μετά την ουσιαστική διακοπή χρηματοδότησης του ΙΓΜΕ από τον κρατικό προϋπολογισμό, από το 2011 -με εξαίρεση την κάλυψη της μισθοδοσίας του προσωπικού και την κάλυψη των πλήρως ανελαστικών δαπανών- το ΙΓΜΕ ήταν σε προφανή αδυναμία να καλύψει τις υποχρεώσεις του.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, μετά την επανασύσταση του ΙΓΜΕ το 2015, και την έκδοση πλέον τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων είχε το καθήκον να παρέμβει νομοθετικά και να επιλύσει το θέμα. Αντί αυτού επέλεξε την εγκληματική αδιαφορία" σημειώνει ο κ. Παπαβασιλείου.
Οι αποφάσεις
Από τον περασμένο Ιούνιο, έως σήμερα, το ΙΓΜΕ έχει πληρώσει για αμοιβές δικηγόρων περισσότερα από 20.000 ευρώ, με την μερίδα του λέοντος των συνολικών δικαστικών εξόδων της τάξης του 1,5 εκατ. ευρώ να αφορά επιδικασθείσες δικαστικές δαπάνες. Ενδεικτικά, το νομικό πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, έχει πληρώσει, κατά τους τελευταίους 11 μήνες, περίπου 1,4 εκατ. ευρώ για επιδικασθείσες δικαστικές δαπάνες και τόκους δικαστικών αποφάσεων.
Από τον περασμένο Ιούνιο, έως σήμερα, το ΙΓΜΕ έχει πληρώσει για αμοιβές δικηγόρων περισσότερα από 20.000 ευρώ, με την μερίδα του λέοντος των συνολικών δικαστικών εξόδων της τάξης του 1,5 εκατ. ευρώ να αφορά επιδικασθείσες δικαστικές δαπάνες. Ενδεικτικά, το νομικό πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, έχει πληρώσει, κατά τους τελευταίους 11 μήνες, περίπου 1,4 εκατ. ευρώ για επιδικασθείσες δικαστικές δαπάνες και τόκους δικαστικών αποφάσεων.
Δεδομένης της απουσίας πρωτοβουλίας από το υπουργείο Περιβάλλοντος, παραμένει άγνωστο πώς θα εξασφαλίσει την απαιτούμενη ρευστότητα το ΙΓΜΕ, που, από τον Ιούνιο του 2016, έχει ζητήσει επιχορήγηση 2,5 εκατ. ευρώ λόγω δικαστικών απαιτήσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου