ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟ ΝΙΚΟ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ
Απάντηση στον ΣΥΡΙΖΑ για ΔΕΗ και ενεργειακές επιχειρήσεις
1) Η κυβέρνηση
ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ακολουθεί επί της ουσίας την ίδια πολιτική με τις προηγούμενες
κυβερνήσεις και μάλιστα επιταχύνει την ιδιωτικοποίηση όλων των δημοσίων
επιχειρήσεων του ενεργειακού τομέα της Ελλάδας.
2) Επιπλέον με το 3ο
μνημόνιο αποδέχτηκε τη δημιουργία του υπερταμείου το οποίο θεσμοθετήθηκε με το
νόμο 4336/14-8-2015, τον γνωστό ως νόμο του τρίτου μνημονίου και το οποίο «θα
ρευστοποιεί με ιδιωτικοποιήσεις και άλλα μέσα» όχι μόνο τις δημόσιες
επιχειρήσεις στρατηγικής σημασίας που έχουν ενταχθεί σε αυτό, αλλά και ολόκληρη
τη δημόσια περιουσία, ακόμα και σπήλαια, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους.
Το υπερταμείο συστήθηκε
με το νόμο 4389/2016, με διάρκεια ζωής 99 χρόνια υπό την επίσημη επωνυμία
«Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.». Ο έλεγχος του ταμείου
ανήκει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον Ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης, οι οποίοι
καθορίζουν πλέον τη στρατηγική αξιοποίησης του συνόλου της κρατικής περιουσίας
και την επενδυτική πολιτική της χώρας.
3) Η ένταξη της ΔΕΗ στο
υπερταμείο ολοκληρώθηκε στις 20/3/2018. Έκτοτε το υπερταμείο ελέγχει τη ΔΕΗ κατέχοντας
συνολικό ποσοστό 51,123% του μετοχικού κεφαλαίου της και συγκεκριμένα 34,12%
από μεταβίβαση των μετοχών του ελληνικού Δημοσίου και 17% από το ΤΑΙΠΕΔ, το
οποίο ανήκει στις άμεσες θυγατρικές του υπερταμείου.
Συνεπώς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αποδέχθηκε να μεταβιβάσει
όλες τις μετοχές του Δημοσίου στο υπερταμείο. Άρα πέραν του 49% των μετοχών της ΔΕΗ που ήταν ήδη
στο Χρηματιστήριο, πέρασε και το υπόλοιπο 51% στο υπερταμείο, του οποίου το
καταστατικό αναφέρει σαφώς «δεν ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο».
Για το 17% των μετοχών
της ΔΕΗ το οποίο ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ, αναφέρει ο προϋπολογισμός του 2018 ότι
πρέπει να πωληθεί εντός του 2018.
Το 3ο μνημόνιο αναφέρει (παρ. Γ, υποπαρ. 4.3, σελίδα 1029).
Για τη
ΔΕΗ: «Τον Σεπτέμβριο του 2015, οι αρχές θα συζητήσουν με την
Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον σχεδιασμό του συστήματος δημοπρασιών ΝΟΜΕ, με στόχο να
μειωθούν κατά 25% τα μερίδια λιανικής και χονδρικής αγοράς της ΔΕΗ και να
πέσουν κάτω από το 50% έως το 2020, ενώ οι οριακές τιμές θα καλύπτουν το κόστος
παραγωγής και θα συμμορφώνονται πλήρως με τους κανόνες της ΕΕ. Σε περίπτωση που
δεν είναι δυνατή η επίτευξη συμφωνίας για το ΝΟΜΕ έως τα τέλη Οκτωβρίου 2015,
οι αρχές θα συμφωνήσουν με τους θεσμούς διαρθρωτικά μέτρα τα οποία θα εγκριθούν
αμέσως και θα οδηγήσουν στα ίδια αποτελέσματα που αναφέρονται ανωτέρω όσον
αφορά τα μερίδια αγοράς και τα χρονοδιαγράμματα (βασικό παραδοτέο). Σε κάθε
περίπτωση, έως το 2020 καμία επιχείρηση δεν θα μπορεί να παράγει ή να εισάγει,
άμεσα ή έμμεσα, πάνω από το 50% της συνολικής ηλεκτρικής ενέργειας που
παράγεται και εισάγεται στην Ελλάδα (νομοθεσία που θα θεσπιστεί ως
προαπαιτούμενο)». Στη συνέχεια το νέο «επικαιροποιημένο μνημόνιο» του Μαΐου
2016 για τον ενεργειακό τομέα περιλαμβάνει:
• Άνοιγμα
αγοράς ηλεκτρισμού. Έγκριση από το ΚΥΣΟΙΠ (Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής
Πολιτικής) και δημοσιοποίηση του σχεδιασμού εφαρμογής του συστήματος
δημοπρασιών τύπου ΝΟΜΕ, με στόχο μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ στη λιανική και
χονδρική αγορά κατά 20% μέχρι το τέλος του 2017.
Άρα έχει
ψηφιστεί ότι η ΔΕΗ πρέπει να χάσει άμεσα, αυθαίρετα και πραξικοπηματικά,
με τη λογική του «αποφασίζουμε και διατάσσουμε» το 25% των πελατών της στη
λιανική και τουλάχιστον το 50% (!!) μέχρι το 2020. Ταυτόχρονα υποχρεώνεται από
τον Οκτώβρη του 2016 α πουλά στους ιδιώτες ένα μεγάλο μέρος από τη φθηνή
ηλεκτρική παραγωγή της που προέρχεται από λιγνίτες και νερά!!
4) Μετά το νόμο που
ψηφίστηκε την Τετάρτη 25 Απριλίου 2018 από τη Βουλή των Ελλήνων με τίτλο «Διαρθρωτικά
μέτρα για την πρόσβαση στο λιγνίτη και το περαιτέρω άνοιγμα της χονδρεμπορικής
αγοράς ηλεκτρισμού και άλλες διατάξεις», η κυβέρνηση πουλάει 3 λιγνιτικές
μονάδες και την άδεια για την τέταρτη. Συγκεκριμένα, τη Μεγαλόπολη 3 και 4 και
τη Μελίτη 1 και την άδεια της Μελίτης 2.
Με δεδομένο, όπως τονίζει
και το κείμενο του ΣΥΡΙΖΑ, ότι στο επόμενο διάστημα θα πρέπει να υπάρχουν μόνο 3
σύγχρονες μονάδες με μικρή περιβαλλοντική επιβάρυνση, αυτές προφανώς εννοεί ότι
είναι η Μεγαλόπολη 4, η Μελίτη 1 και η Μελίτη 2 όταν κατασκευαστεί, αλλά και η
Μεγαλόπολη 3, η οποία είναι εφοδιασμένη και αυτή με φίλτρο αποθείωσης. Στη ΔΕΗ
θα απομείνει μόνο η Πτολεμαΐδα 5, όταν και αυτή κατασκευαστεί. Συνεπώς, η ΔΕΗ
αυτή τη στιγμή δεν έχει καμία σύγχρονη μονάδα, όταν θα πωληθούν οι 3 αυτές και
στο μέλλον θα έχει μόνο μία ενώ οι ιδιώτες θα έχουν 4.
Οι περιοχές των ορυχείων ( 50.000 στρέμματα στην Αρκαδία και
άλλα τόσα περίπου στη Φλώρινα) θα περάσουν στα χέρια των νέων τσιφλικάδων. Θα
είναι η μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση δημόσιας γης που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα.
Άρα τα όσα λέει η
ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ δεν ανταποκρίνονται στην αλήθεια. Άρα αφού η κυβέρνηση προχωρεί στη
πώληση του 40% της λιγνιτικής παραγωγής και το 17% των μετοχών
της, που είναι στο ΤΑΙΠΕΔ, η ΔΕΗ συρρικνώνεται
και ιδιωτικοποιείται περαιτέρω. Στο δημόσιο θα
απομείνει μόνο το 34% των μετοχών μιας μικρότερης ΔΕΗ και αυτό μόνο τυπικά
διότι και αυτό είναι πλέον στο Υπερταμείο.
Επιπλέον ο νόμος
«Διαρθρωτικά μέτρα για την πρόσβαση στο λιγνίτη και το περαιτέρω άνοιγμα της
χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρισμού και άλλες διατάξεις» η κυβέρνηση ψεύδεται. Η απόφαση του
Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου δεν την
υποχρεώνει να πουλήσει το 40% της λιγνιτικής παραγωγής. Απλά επιτρέπει στους
ιδιώτες να μπουν στα ανεκμετάλλευτα κοιτάσματα. Συνεπώς δεν νομιμοποιείται να προβεί σε μια τέτοια καταστροφική,
κοινωνική και οικονομική, ενέργεια.
Είναι δική της απόφαση
να υπερβεί ακόμη και τις
απαράδεκτες δεσμεύσεις του τρίτου μνημονίου για τη Δ.Ε.Η. και να
συμφωνήσει με την καταστροφική και παράνομη απαίτηση της Κομισιόν να
πουλήσει το 40% της λιγνιτικής παραγωγής .
Το
επιβεβαίωσε στις 7 Μαρτίου
η Ευρωπαία Επίτροπος Ανταγωνισμού, κ. Vestager,
απαντώντας σε ερώτηση του ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας, Νίκου Χουντή.
«Η
ελληνική κυβέρνηση πρότεινε την εκποίηση ορισμένων υφιστάμενων λιγνιτικών
μονάδων», «έχει επίσης
συμπεριληφθεί στο συμπληρωματικό Μνημόνιο του Ιουνίου του 2016 η
πώληση του 40% της λιγνιτικής ισχύος της ΔΕΗ».
Ο
νόμος επίσης έχει σοβαρά ζητήματα συνταγματικής
τάξης.Δεν καθοριζει η ΔΕΗ και το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ που
πουλάνε το τίμημα των μονάδων και των ορυχείων αλλά η Ευρωπαϊκή
Επιτροπή. Συγκεκριμένα στο Άρθρο
3 λέει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα καθορίσει και το τίμημα
και τον αγοραστή. Αυτό όμως
συνιστά επί της ουσίας απιστία
κατά του Δημοσίου συμφέροντος
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Άρθρο 3
/παρ. 4
Το τίμημα θα
καθοριστεί από εκτιμητή ο όποιος
θα έχει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Στο
Άρθρο 3 /παρ. 6
Θα
οριστεί εντολοδόχος ο όποιος θα
έχει πάλι την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να
αξιολογεί σε κάθε φάση της
διαδικασίας τους επίδοξους
αγοραστές
Στο Άρθρο 5/παρ. 4
Απαλλάσσει από τις ποινικές ευθύνες τη διοίκηση της ΔΕΗ
και τις Διοικήσεις των δυο θυγατρικών
Επιπλέον υπάρχει
και χειρότερο. Προκειμένου να
καμφθούν πιθανές αντιδράσεις των μελών του Δ.Σ της Δ.Ε.Η στην παράγραφο 4,
προβλέπεται ότι, οι ενέργειες και οι αποφάσεις των μελών των Διοικητικών
συμβουλίων της Δ.Ε.Η Α.Ε, που αφορούν την υλοποίηση της αποεπένδυσης, συνιστούν
εκπλήρωση νόμιμης υποχρέωσης αυτών. Αυτό σημαίνει ότι, η απόχη από τις
ενέργειες αυτές, γεννά πειθαρχική, διοικητική και ποινική ευθύνη των
πιθανώς διαφωνούντων μελών. Η διάταξη αυτή, επιδιώκει να θέσει προ των
ευθυνών τους τα μέλη του Δ.Σ της Δ.Ε.Η, θεσπίζοντας χωρίς όρους ένα ιδιόμορφο
«αδίκημα» σε όσους δεν υπακούσουν, θίγοντας ευθέως την ανεξαρτησία της
ψήφου τους.
Στο ΑΡΘΡΟ 7: Ειδικό
τέλος δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης λιγνίτη.
Η ολοκλήρωση της
φτωχοποίησης της περιοχής, επέρχεται με την διάταξη αυτή, που ΚΑΤΑΡΓΕΙ
ΤΟΝ ΤΟΠΙΚΟ ΠΟΡΟ και τον αντικαθιστά με το λεγόμενο ειδικό τέλος, το οποίο
θα ανέρχεται σε 1,40 ευρώ ανά μεγαβατώρα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από
λιγνίτη. Ο τοπικός πόρος, υπολογιζόταν σε ποσοστό 0,4% επί του κύκλου εργασιών
της Δ.Ε.Η. Το τέλος αυτό, υπολογίζεται αποκλειστικά σε σχέση με την
παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη (άρα συναρτάται άμεσα με τις
μονάδες που συμμετέχουν στον Ημερήσιο Ενεργειακό Προγραμματισμό και εγχέουν
ενέργεια στο σύστημα) και όχι σε σχέση με το σύνολο των εργασιών της
επιχείρησης. Τα ποσά που θα εισπράττει (αν τα εισπράττει, καθώς λόγω
της κατά προτεραιότητας εισαγωγής των Α.Π.Ε στο σύστημα, οι μονάδες είτε
τίθενται εκτός είτε λειτουργούν περιορισμένα) η περιοχή θα είναι ψίχουλα.
Με
την νέα ρύθμιση το ποσό που θα καταβάλλεται πχ για το λεκανοπέδιο της Μεγαλόπολης
θα είναι μειωμένο με πρώτους υπολογισμούς κατά 30% και αυτό
καταβάλλεται αποκλειστικά στην Περιφέρεια και όχι και στους
Δήμους.
Επίσης στο άρθρο 2 Περίπου 15 παρεκκλίσεις της νομοθεσίας υπάρχουν προκειμένου να ολοκληρωθεί
με διαδικασίες «εξπρές» η λήψη των απαιτούμενων αδειοδοτήσεων και άλλων
υποχρεώσεων. Όλα τώρα στους ιδιώτες!!!
· Ένα ακομη
κίνητρο-δώροστους ιδιωτες είναι
ο: Περιορισμός - «πλαφόν» στην παραγωγή ρεύματος από τη
μονάδα Φυσικού αερίου της Μεγαλόπολης V της ΔΕΗ.
Στο άρθρο 3, παρ. 10
ορίζεται: Αντί να παράγει η V Μονάδα μέχρι 811 MW στην ονομαστική της ισχύ θα περιορίζεται μέχρι τα 500 MW έτσι ώστε
να είναι διασφαλισμένο εκ των
προτέρων να μπαίνουν στο Σύστημα οι ιδιώτες που θα διεκδικήσουν τις δύο
λιγνιτικές μονάδες. Οι θιασώτες του
ανταγωνισμού με διοικητικό και παράνομο τρόπο ευνοούν απροκάλυπτα και ξεδιάντροπα για μια κόμη φορά και τους
ιδιώτες σε βάρος της ΔΕΗ.
Συμπερασματικά, πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που προκαλεί το
αίσθημα δικαίου και είναι πέρα από κάθε λογική εξυπηρέτησης του δημοσίου
συμφέροντος. Καταργεί τον τοπικό πόρο, εκποιεί τον εθνικό πλούτο, προβλέπει
απόλυτα δικαιώματα της Ευρωπαΐκής Επιτροπής στην διαδικασία αγοραπωλησίας, δεν
αναφέρει τίποτα για το κόστος και τις υλοποιήσεις των μετεγκαταστάσεων, ανοίγει
την πόρτα των απολύσεων, δημιουργεί ιδιόμορφα «αδικήματα» για τους διαφωνούντες
στο Δ.Σ της Δ.Ε.Η και θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια του ενεργειακού συστήματος
της χώρας. Είναι το σχέδιο διευκόλυνσης του ιδιώτη αγοραστή. Και ένα κράτος
που να λειτουργεί χάριν των ιδιωτικών
συμφερόντων , δεν είναι κράτος αλλά είναι
προτεκτοράτο.
5) Είναι γνωστό ότι για
την ασφάλεια των ηλεκτρενεργειακού συστήματος κάθε χώρας, μέχρι η αποθήκευση
της ηλεκτρικής ενέργειας να είναι οικονομικά συμφέρουσα, απαιτούνται να
υπάρχουν μονάδες βάσης και μάλιστα αυτές να παράγουν ενέργεια οικονομικά
προσιτή στους καταναλωτές. Μονάδες βάσης είναι και οι λιγνιτικές, οι οποίες
όπως προείπαμε δεν ανήκουν πλέον στο Δημόσιο. Οι ΑΠΕ δεν είναι μονάδες βάσης.
Ο ισχυρισμός μας αυτός
επιβεβαιώνεται από την ίδια την ανακοίνωση του ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος στις 23/4/2018 τόνισε
ότι υπάρχει κίνδυνος να κόψει το ρεύμα στους καταναλωτές της Κρήτης, παρότι
είναι εγκατεστημένες μονάδες ΑΠΕ στην Κρήτη ισχύος 279,9 MW και συνολικά στη χώρα 7.500 MW!!! ενώ η συνολική ζήτηση για τη χώρα
είναι αυτή τη στιγμή περίπου στις 5.000 MW.
6) Η λεγόμενη
απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας που έχει επιβληθεί στην Ελλάδα από το 2005,
έχει οδηγήσει στην αύξηση των λογαριασμών στον καταναλωτή, με βάση τα στοιχεία
της Eurostat κατά 149%!!! (2005-2017).
7) Η κυβέρνηση έχει
πουλήσει ήδη το 49% του μονοπωλίου του ΑΔΜΗΕ και έχει δώσει και το μάνατζμεντ
στον στρατηγικό επενδυτή. Συνεπώς ο ΑΔΜΗΕ είναι και αυτός ιδιωτικοποιημένος
αφού ο στρατηγικός επενδυτής κατέχει το μάνατζμεντ. Η διαφορά με το σχέδιο της
Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ είναι ότι το σχέδιο της Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ είναι στα ποσοστά. Συγκεκριμένα
το σχέδιο της Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ προέβλεπε να δοθεί το 66% σε ιδιώτες και να κρατήσει
το μάνατζμεντ το Δημόσιο. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έδωσε το 49% σε ιδιώτες αλλά
έδωσε και το μάνατζμεντ.
8) Περαιτέρω η κυβέρνηση
ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προχωράει στην πώληση:
α) Του 66% του ΔΕΣΦΑ και
δίνει και το μάνατζμεντ στην κοινοπραξία των εταιρειών που κατοχυρώθηκε ο
διαγωνισμός του ΤΑΠΙΠΕΔ. Η διαφορά με το σχέδιο Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ είναι μόνο στο ύψος
του τιμήματος.
β) Προχωράει στην
ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και
γ) Ενώ σήμερα στα ΕΛΠΕ το
Δημόσιο κατέχει το 34,23% και έχει και το μάνατζμεντ, ετοιμάζεται να πουλήσει
το 24% και να παραχωρήσει και το μάνατζμεντ.
Επαναλαμβάνουμε ότι όλες
οι συμμετοχές πλέον του Δημοσίου είναι στο υπερταμείο.
Συμπέρασμα, η κυβέρνηση
ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ιδιωτικοποιεί πλήρως όλη την ενεργειακή βάση της χώρας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου